Overname Bikeplanet

~ Bikeplanet Haarlem heeft een nieuwe eigenaar ~

Van het potje in de akker

(foto door FIeR door Hartman)

Sebastiaan Haaker, onder klanten en personeel beter bekend als Sebas, is sinds 1 januari 2018 de kersverse eigenaar van Bikeplanet. Niemand begrijpt er wat van in Haarlem en omstreken. Was deze markante verschijning, die sinds 2005 samen met zijn team de huidige identiteit van Bikeplanet heeft opgebouwd, dan niet al lang en breed eigenaar? Nee dus. Maar nu wel, en dat is goed nieuws voor de fietsliefhebber. De zaden die Sebas het afgelopen decennium plantte, krijgen nu de ruimte en vrijheid om tot volle wasdom uit te groeien. Wie is deze man die de fietswereld zo’n warm hart toedraagt en welke beloften hoopt hij met deze overname waar te maken?

Al van jongs af aan associeert Sebas fietsen met schoonheid en geluk. Als klein jongetje gebruikte hij de verlaagde stoeprand voor zijn huis als schans om met zijn crossfiets over de plantenbak heen te springen. Zo’n sprong – perfect en met souplesse uitgevoerd – ervaart hij als een vorm van schoonheid, vergelijkbaar met dolfijnen die door het water schieten of de frivole draf van een antilope op de savanne. ‘Als ik fiets, word ik zelf de fiets,’ zegt hij. Dat klinkt misschien mystiek, maar is het niet. Voor Sebas behelst fietsen een wereld die hij zo goed kent en beheerst dat hij ermee samenvalt, een gevoel van eenheid ervaart, en dat is voor hem de definitie van geluk.

Praktijk en denkvermogen komen in deze man als vanzelfsprekend samen. Stammend uit een familie in de autobranche, kreeg hij van huis uit de vaardigheden mee in techniek, sport en het runnen van een bedrijf. Zelf voegde hij daar een opmerkelijk intellectueel fundament aan toe: een studie filosofie. Deze tweeledigheid komt mooi tot uitdrukking in het nieuwe logo. Enerzijds de naam Bikeplanet met een hybride fietsje, dat grafisch alle fietsen uitbeeldt waar Sebas en zijn team in hun winkel voor staan. Anderzijds de naam Cyclo Sophia, die fietswijsheid betekent.

Wie deze fietsenwinkel in de Gierstraat te Haarlem binnenstapt, komt op een plek waar fietsen net even meer betekent dan gemiddeld. Het motto van Bikeplanet is dan ook: ‘When biking means more’. Het is er als een zolder van grootvader die een indrukwekkend leven achter de rug heeft waar je als kind nieuwsgierig doorheen kunt struinen. Niet steriel of al te netjes, maar levendig en gezellig. De interesse en liefde voor het fenomeen van de fiets spat er vanaf.

Zeker, iemand die op zoek is naar een huis-tuin-en-keukenfiets, kan hier zonder meer terecht en wordt binnen dat segment voorbeeldig bediend. Maar de meerwaarde van Bikeplanet komt pas echt tot zijn recht bij klanten die net als de eigenaar, het personeel en de leveranciers een betrokkenheid hebben met het fietsen die verder gaat dan enkel functionaliteit. Dat kan zijn omdat ze, net als Sebas, een affectieve binding met fietsen hebben. Of omdat ze iedere dag op de fiets naar hun werk gaan, in de weekenden ermee op uit trekken, een reis per fiets willen maken of op sportgebied grootse prestaties nastreven. Bikeplanet is de plek waar zij antwoord krijgen op al hun vragen en wensen.

Klanten kunnen er ook verrast worden, want ieder die bij Bikeplanet werkt, is besmet met de geestdrift van het fietsvirus. Fietswijzen zou je ze kunnen noemen: een collectief van liefhebbers en vakmensen, die werken vanuit hart en ziel, niet alleen omdat het hun werk is, maar vooral ook hun leven. Zij kunnen de weetjes en de verhalen achter de algemene informatie overbrengen, zijn in staat om de wereld van het fietsen te openbaren, ook aan klanten die nog niet zo’n helder beeld hebben van wat ze precies willen.

Ervaring en ambachtelijke kennis staan bij Bikeplanet hoog in het vaandel, maar met zijn achtergrond in de filosofie voegt Sebas daar nog een extra dimensie aan toe. Een filosoof onderzoekt de aannames die aan beweringen ten grondslag liggen, daardoor is hij als geen ander in staat om niet onderbouwde mythes en pseudowetenschap bloot te leggen. Een goed voorbeeld daarvan is de huidige trend om mensen via een meetsysteem aan een fiets te helpen. Daarin wordt aangenomen dat een mens exact meetbaar is, maar in de praktijk blijkt het aantal variabelen van een mens veel te groot om in een tijdsbestek van en paar uur vast te stellen. Op grond van doorleefde ervaring is de vakman daar wel toe in staat. Juist die vakkennis moet overeind blijven. Het meetsysteem kan slechts een hulpmiddel zijn. Alleen dan krijg je een vermeerdering van waarde, een beter proces om iemand op de fiets te zetten.

Qua mentaliteit en assortiment is er bij Bikeplanet een duidelijk engagement met alles wat zuiver, kwalitatief duurzaam en oorspronkelijk is. De sfeer van het logo roept oude tijden op. Niet om hip te zijn, maar omdat Sebas gelooft in geschiedenis. Vanuit een respect voor de traditie verwelkomt hij de toekomst en omarmt hij de vernieuwing. Het vluchtige van de doorgeslagen marktwerking, het consumentisme en het geld verdienen als doel op zich, is niet aan hem besteed. Ook de ontwikkelingen op internet en de sociale media beschouwt hij kritisch. ‘Het brengt ons veel, maar zeker niet alles,’ zegt hij. ‘Stel je voor dat er straks alleen nog internetwinkels zijn. Dan kun je niet meer grasduinen in een zaak, kun je je niet meer laten bijpraten, dan gaat de rijkdom van persoonlijke verhalen die je zouden kunnen inspireren verloren.’

Het is daarom dat Sebas zich regionaal sterk verbindt aan Haarlem. Daarmee gaat Bikeplanet lijnrecht in tegen het internet, dat zich loskoppelt van de bakstenen waarin een winkel is gehuisvest en de streek waarin klanten wonen. ‘Een winkel veronderstelt klanten en een plek,’ zegt Sebas, ‘dat wil ik omarmen, dat vind ik mooi, daar doe ik het voor.’ Bikeplanet neemt daarom actief deel aan de Haarlemse gemeenschap en stelt zich maatschappelijk betrokken op.

Na jarenlang het gezicht van Bikeplanet te zijn geweest zonder eindverantwoordelijkheid, voelt het voor Sebas als een bevrijding nu dat wel zo is. ‘De aankoop van Bikeplanet heeft mijn leven meer heel gemaakt,’ zegt hij. ‘Mijn liefde voor het fietsen, mijn bedrijfsfilosofie en mijn verlangen om betekenisvol te zijn, kunnen nu volledig tot hun recht komen. Voor 2018 zat ik in een potje, nu ga ik over in de akker en zullen we tot bloei komen.’

Bastiaan Brink, 24 maart 2018